Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Deník z Če-chanu Den 14 - Oplakáváme ztráty

Nesehnala jsem dost pevný provaz a tak jsem ještě tady. Já vím, to už je hodně černý humor… Přijala jsem výzvu na mě seslanou a strávila zcela výjimečně den v posteli. 

Poslouchala jsem relaxační hudbu, na chvíli si otevřela okno a koukala na plující mraky na pozadí budhistických praporků, které máme natažené přes dvůr. Spala jsem. 
Zavolala jsem kamarádce, která má s depresí hodně zkušeností, 15 let se s ní prala různými způsoby. Hodinu jsme si povídali, pobrečela jsem, chvíli nemohla mluvit a pak na ní všechno vychrlila. Hned bylo líp. Dana umí nesoudit a neradit, umí vyslechnout. Vzácná kamarádka. Tyhle stavy důvěrně zná a když jí přepadnou, prostě zaleze do postele, schoulí se do klubíčka, brečí a je v tom, nebrání se. Za léta zkušeností přišla hlavně na to, že nic jiného nepomůže, než projít ohněm a nechat všechno zlé shořet. Ať už bude požár trvat jak chce dlouho, nakonec odejde...
Oukej, pojď do mě!
 

Samozřejmě se stydím. Měla bych být silná, nestěžovat si, všechno vydržet, všechno zdánlivě zlé přejít s klidem a vírou, že všechno dobře dopadne. Bez zaškobrtnutí! Ale - za poslední rok jsme fakt hodně ztratili. Každý z nás. Někdo iluze, někdo bezstarostnost, někdo víru, někdo milované blízké, jiný přišel o práci, o rodinu, o své celoživotní dílo, z mnoha úspěšných podnikatelů jsou ne vlastní vinou najednou nýmandi v exekucích. Přišli jsme o život, který jsme znali a přesto se hecujeme v předstírání, jak je nám všechno jedno. Zažíváme velké ztráty a je naprosto normální je oplakávat.
Když mi před 23 lety umřela máma, bulela jsem rok a když si na ní dneska vzpomenu, pořád je mi smutno. Máma člověku chybí prostě napořád a čím je starší, tím víc. Nejsme stroje, jsme lidi. Co vlastně dělá člověka člověkem? Že prožíváme, že soucítíme, že brečíme při smutném filmu, že se dojmeme, a nakonec i radujeme, když je něco veselé. Měla bych všechno, co už se nevrátí, přehlédnout s buddhistickým klidem a říct si, ono už to nějaké bude? Bez truchlení? Asi jo, asi by se to světu kolem líbilo víc. Ale to bych nebyla já a popravdě, asi bych se ani nelíbila sama sobě.
Došlo mi, že jsem vlastně zvládala dost dlouho. Už rok se naše životy a svět kolem nás bortí a já pořád držím. Kvůli rodině, kvůli dětem, kvůli okolí. Ale jsem jak domeček z karet. Postavíte první patro, drží, druhé patro, přidáte třetí a nahoru posadíte poslední dvě karty. Máte radost, že pořád stojí a bojíte se i vydechnout, abyste své křehké dílo nepokazili. A pak přijde zlomyslný bratr a zatřese stolem. Někdo nebo něco pořádně zatřáslo mým stolem a já pořád stála. Až po roce jsem se sesypala. To je docela dobrý výsledek, ne? Navíc třese dál a dál...
Ostatně vypadá to, že nějakým zvláštním způsobem držím prst na tepu života, protože spousta lidí kolem je teď v depresi. Smutek by se dal krájet. Moje sestra měla ráno panický záchvat, nemohla dýchat. Rozcvičila to. A druhá včera vymyslela originální způsob, jak zahnat nepříjemné pocity, nalila si dvě sklenky vína a sama je vyžungla. Neříká se tomu krasohled?
Nejsme zdaleka v cílové rovince, dokonce ani nevíme, jestli jsme za půlkou, tenhle maraton je a bude ještě dlouhý. Všichni ho máme plné zuby. Proto nabírejme síly, odpočívejme, buďme na sebe hodní. A nebojme se brečet, smutnit, litovat, projít ohněm. Je to normální. Abychom mohli nechat všechno zlé shořet, musíme to nejprve plamenům vystavit. 

P. S. To, co bolí nás a co nezvládáme, nebolí a zvládají naše děti. Okamžitě pochopily, že maminka je mimo provoz. Obstaraly oběd a všechno kolem. I kávičku mi uvařily. A pak se samy vypravily ven a vyklízely část stodoly. Bordel, se kterým si my už poradit nedokážeme, vyřešily během jedné hodiny... V dětech je vlastně velká naděje...

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Veronika Vojáčková | úterý 16.3.2021 12:59 | karma článku: 13,05 | přečteno: 431x
  • Další články autora

Veronika Vojáčková

Deník Antivakserky 3 - Jak vyrobit vlnu

Máme tu další šílenou vlnu. Dosluhující ministr zdravotnictví Vojtěch povídal, že máme co dělat s pandemií neočkovaných. Vrchnost kroutí hlavami a narůstající počty nemocných připisuje nezodpovědnosti a neposlušnosti

19.11.2021 v 10:28 | Karma: 25,85 | Přečteno: 740x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 71 - Tančíme s Márou (přídavek)

Sedíme na trávě, ve stínu pod stromy. Kousek od nás leží mrtvý holub. Kuba do něj zkouší píchat klackem, ale Bětka ho po chvíli okřikuje, ať má taky trochu úcty k mrtvému tvorovi. "To je jako kdybys dloubal do dědy."

11.5.2021 v 11:29 | Karma: 16,28 | Přečteno: 349x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 70 - Strach je král!

Konečně se udělalo teplo, vyrazili jsme na krásný nedělní výlet do přírody. Kamkoliv se teď, když je všechno ostatní zavřené a zakázané, vrtnete, potkáte davy lidí. Ale myslím, že nikomu nevadí. Najednou jsme rádi spolu.

10.5.2021 v 11:28 | Karma: 18,75 | Přečteno: 378x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 69 - Kosočtverec

Sedm žen, tenké i tlusté, mladé i těsně před důchodem, mámy i nemámy, každá odjinud, každá jiná a přesto nás tolik spojuje. Nikdy jsem si nemyslela, že si budu rozumět s holkama. A navíc tolika najednou.

9.5.2021 v 11:28 | Karma: 14,68 | Přečteno: 415x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 68 - Nemít zdraví? Vadí!

Mám dvě pošty, na který se fakt bojim chodit. Třeboňskou a Budějovickou. Jsou tam totiž děsně protivný báby. Posledně mi jedna odmítla poslat balíček s knihama, protože do něj dokázala strčit prst. To jako vážně?

8.5.2021 v 13:40 | Karma: 14,76 | Přečteno: 464x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Ve Vatikánu zadrželi českého faráře s pistolí, noži a šroubovákem

6. května 2024  9:51,  aktualizováno  11:25

Při vstupu do Vatikánu policie o víkendu zadržela faráře z České republiky, který měl u sebe v...

Začátek týdne bude oblačný s bouřkami. Slunce se vrátí ve středu

6. května 2024  6:23,  aktualizováno  11:22

Zataženo až oblačno vydrží na většině míst v Česku až do poloviny týdne. Česku se nevyhne ani déšť,...

Divočáci v lese hledali potravu, ze země vyhrabali nevybuchlou munici

6. května 2024  11:14

Neobvyklé nálezce měla munice z druhé světové války, která desítky let zůstávala pod zemí v lese u...

Motorkáři adorující Putina míří k hrobům sovětských vojáků v Praze

6. května 2024,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Motorkáři z Night MC Europe, odnože ruského motorkářského klubu Noční vlci, míří na pražské...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 72
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 392x
Rozhodla jsem se 1. března začít psát deník z lockdownu. Po vzoru čínské spisovatelky Fang Fang, která podávala report z desetimilionového Wu-chanu, který byl začátkem velkého průšvihu víc jak před rokem.

My, Češi, byli na jaře „best in covid“, od podzimu jsme tím velkým průšvihem pro změnu my. Konečně nejsme malí a bezvýznamní! Nemůžu podat objektivní, sociologickou sondu, protože jsme s rodinou prakticky už rok zavření doma. V chaloupce na jihu Čech, kam jsme se před 15 lety přestěhovali z Prahy.

Můžu jen napsat, jak tuto bezesporu významnou dějinnou etapu prožívám já.

Úžasnými ilustracemi můj deník provází naše 13 letá dcera Zůza.

Seznam rubrik