Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Deník z Če-chanu Den 51 - K smrti dobrá hra

Ve vedlejší vesnici při hraní počítačových her zemřel na infarkt 15 letý kluk. Příčina zatím není úplně jasná. Prý dvakrát prodělal covid, ale jestli měl virem nějak poškozené srdce... nevím. 

Říkám si, že kdybych byla ďábel, vymyslela bych to přesně takhle. Kombinace nedostatku pohybu, stresu a vysedávání u kompjůtru zvládne možná víc než zákeřný virus. Chudáci rodiče.
 

Koukala jsem na pořad o zhoršujícím se psychickém zdraví dětí. To, že stres oslabuje imunitu, už dávno není nějaký esoterický blábol, sami lékaři o psychické nepohodě jako příčině mnoha nemocí nepochybují. Proto mě dost znervózňuje, že situace mnoha dětí je v současné době už fakt zoufalá a vyhlídky na zlepšení pořád žádné. Od druhého stupně výš jsou téměř rok zavření doma. S malou přestávkou o prázdninách a školou v září.
Narůstá výskyt úzkostí, depresí, sebepoškozování, sebevražedných myšlenek a bohužel i počet pokusů o sebevraždu. Strmě roste množství dětí, které potřebují hospitalizaci na psychiatrických klinikách. Rodiče si stěžují, že už nezvládají řešit závislost svých potomků na počítačích. Fakt si teď zkuste některým tu obrazovku vzít... 29% malých Čechů má nadváhu. Na linkách bezpečí evidují 24% nárůst počtu telefonátů týkajících se domácího násilí. A na terapeutickou podporu se dnes čeká 8-9 měsíců. 
Psychické zdraví je křehká váza. Jak jednou praskne, navždy bude už jen slepená.
Vidíte, a mně vždycky připadalo chození do školy otravné a zbytečné. Zůza je od jaktěživa v domácí škole. Moc nám vyhovovalo, že nemusíme nikoho poslouchat, brzo vstávat, dělat sváču, chodit na schůzky o ničem. Můžeme si dělat, co chceme. Jenže, my jsme s ní byli doma a i tak jí kamarádi samozřejmě vždycky chyběli, a to je introvertka po tatínkovi.
Ale dítě starší 12 let je teď logicky celý den samo mezi čtyřmi stěnami, rodiče chodí do práce. A co asi takový puberťák naprosto sám může dělat... Jeden kluk v pořadu vyprávěl, že přibral 20 kilo. Z nudy se láduje alespoň jídlem. Nemá si s kým promluvit, a tak hovoří sám se sebou. Jediné, co může, je komunikovat nebo jít ven v roušce se stejně zdeptanými kamarády. Najednou se ukazuje, že školy jsou důležité i z mnoha jiných ohledů, než jen těch vzdělávacích. Právě tam se můžete potkat s jinými lidmi, máte se kde předvést, na základě srovnávání se spolužáky formujete svou osobnost, máte si s kým pokecat, čím zaplnit svůj život.
A najednou jen prázdno, které online hodiny a záplava domácích úkolů rozhodně nenahradí.
Když si vzpomenu na svoje dospívání, asi bych nesla zavření školy dost těžce. Já byla velká šprtka. Pořád jsem se učila, abych měla vyznamenání. Neříkám, že mi lovení známek přineslo šťastný život a bohatství, to teda vůbec ne. Ale měla jsem absolutně vyplněný čas, rozhodně jsem se nenudila. Navíc jsem se mohla i vytáhnout, když jsem před celou třídou na stupínku slovo od slova vysekla perfektně nadrcenou odpověď na každou otázku učitelky. Měla jsem skvělý pocit, když jsem dostala jedničku z písemky. Právě ve škole jsem pokukovala po klukách a kontrolovala, jestli budou i oni pokukovat po mně...
Doma nikdo nebyl, rodiče pracovali. Do třídy jsem si chodila pokecat. Byla jsem tak upovídaná, že mě učitelé vždycky zaparkovali do poslední lavice a vedle mě navíc posadili kluka. To za nás byla obrovská ostuda, sedět s klukem... Ale já se naštěstí rychle zkamarádila a žvanila dál... Co bych asi tak dělala sama doma? Hádala se sama se sebou?
Jak říkal před půl rokem jeden kamarád: "Škola je jediná jistota." Není.
Covidu zmar!

Autor: Veronika Vojáčková | středa 21.4.2021 12:06 | karma článku: 13,74 | přečteno: 361x
  • Další články autora

Veronika Vojáčková

Deník Antivakserky 3 - Jak vyrobit vlnu

Máme tu další šílenou vlnu. Dosluhující ministr zdravotnictví Vojtěch povídal, že máme co dělat s pandemií neočkovaných. Vrchnost kroutí hlavami a narůstající počty nemocných připisuje nezodpovědnosti a neposlušnosti

19.11.2021 v 10:28 | Karma: 25,85 | Přečteno: 740x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 71 - Tančíme s Márou (přídavek)

Sedíme na trávě, ve stínu pod stromy. Kousek od nás leží mrtvý holub. Kuba do něj zkouší píchat klackem, ale Bětka ho po chvíli okřikuje, ať má taky trochu úcty k mrtvému tvorovi. "To je jako kdybys dloubal do dědy."

11.5.2021 v 11:29 | Karma: 16,28 | Přečteno: 349x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 70 - Strach je král!

Konečně se udělalo teplo, vyrazili jsme na krásný nedělní výlet do přírody. Kamkoliv se teď, když je všechno ostatní zavřené a zakázané, vrtnete, potkáte davy lidí. Ale myslím, že nikomu nevadí. Najednou jsme rádi spolu.

10.5.2021 v 11:28 | Karma: 18,75 | Přečteno: 378x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 69 - Kosočtverec

Sedm žen, tenké i tlusté, mladé i těsně před důchodem, mámy i nemámy, každá odjinud, každá jiná a přesto nás tolik spojuje. Nikdy jsem si nemyslela, že si budu rozumět s holkama. A navíc tolika najednou.

9.5.2021 v 11:28 | Karma: 14,68 | Přečteno: 415x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 68 - Nemít zdraví? Vadí!

Mám dvě pošty, na který se fakt bojim chodit. Třeboňskou a Budějovickou. Jsou tam totiž děsně protivný báby. Posledně mi jedna odmítla poslat balíček s knihama, protože do něj dokázala strčit prst. To jako vážně?

8.5.2021 v 13:40 | Karma: 14,76 | Přečteno: 464x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

V kontejneru vzplála stará elektrobaterie, patrně kvůli technické závadě

26. dubna 2024  12:45

Zřejmě závada na staré elektrobaterii způsobila páteční požár kontejneru na skladování...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 72
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 392x
Rozhodla jsem se 1. března začít psát deník z lockdownu. Po vzoru čínské spisovatelky Fang Fang, která podávala report z desetimilionového Wu-chanu, který byl začátkem velkého průšvihu víc jak před rokem.

My, Češi, byli na jaře „best in covid“, od podzimu jsme tím velkým průšvihem pro změnu my. Konečně nejsme malí a bezvýznamní! Nemůžu podat objektivní, sociologickou sondu, protože jsme s rodinou prakticky už rok zavření doma. V chaloupce na jihu Čech, kam jsme se před 15 lety přestěhovali z Prahy.

Můžu jen napsat, jak tuto bezesporu významnou dějinnou etapu prožívám já.

Úžasnými ilustracemi můj deník provází naše 13 letá dcera Zůza.

Seznam rubrik