Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Deník z Če-chanu Den 70 - Strach je král!

Konečně se udělalo teplo, vyrazili jsme na krásný nedělní výlet do přírody. Kamkoliv se teď, když je všechno ostatní zavřené a zakázané, vrtnete, potkáte davy lidí. Ale myslím, že nikomu nevadí. Najednou jsme rádi spolu.

Vystáli jsme si velkou frontu na zmrzlinu a prošli se po náměstí plném lidí. Zajímavé je, že i když už dlouho nikdo nic moc nedodržuje, počty nakažených pořád klesají. Logiku už v ničem nikdo nehledá. Není. Straší nás mutacemi, říkají, ať na dovolenou zapomeneme a mažeme na očkování. Od příštího týdne už se mohou o pigáro hlásit lidé nad 45 let. Možná že o týden později budu na řadě i já. 

Pro mě a pro hodně lidí kolem mě je tenhle poslední rok plný velkých, hlubokých témat. Tím, že nám bylo sáhnuto na všechny naše dosavadní (ač zdánlivé) jistoty, jsme najednou konfrontováni s nejhlubšími strachy, ať se nám to líbí nebo ne. Často teď myslím na radu, kterou dostala od svého zesnulého táty Anita Moorjani v okamžiku, kdy po dlouhém boji s rakovinou opravdu zemřela. Vrať se a žij beze strachu. Dostala šanci pochopit, kde celou dobu ve svém životě a konečně i při své léčbě, dělala chybu. Právě strach ze všeho možného jí přivedl k nemoci takové, že vedla ke smrti. Strach nás dokáže zabít. A někdy velmi snadno. 

Současná situace je hlavně o strachu. Každý se něčeho bojíme. Máme strach že umřeme na virus, strach že nám odejde někdo blízký, strach z postcovidového syndromu, z očkování, z jeho následků, že přijdeme o práci, že ztratíme někoho blízkého, máme strach se ozvat, strach že nás někdo udá, strach že nás někdo uvidí bez roušky, strach že nám někdo vynadá, strach že... Strach je král a zdá se, že zvítězil.

Když Buddha seděl pod stromem poznání, musel projít poslední zkouškou, pohlédnout do očí Márovi. Démonovi, který mu ukázal jeho největší strachy. Buddha dosáhl osvícení právě v okamžiku, kdy pochopil, že před nimi nemá utíkat nebo zavírat oči. Máro, vidím tě. Plum! A byl osvícenej!
Nebojím se podívat svým strachům do očí. Každý totiž rád zmizí, když se ho přestaneme bát. Bojíme se ho pustit, hýčkáme si ho, krmíme ho, myslíme si, že nás chrání. Je to dost jednoduchá hra a přesto tak složitá. 
Máro, vidíme tě!!!
Teď už víte, co bude následovat...
Mám pocit, že je čas deník ukončit a jít dál. Dílo je dokonáno. Začala jsem ho psát z pro mě nepochopitelné vnitřní potřeby zaznamenat, co prožívám a říkala si, že to stejně nikoho nebude zajímat. Každý má svých starostí dost, proč by četl fňukání nějaké praštěné ženské z venkova. I přesto jsem pokračovala. Není mi to podobné. Většinou se ve svých pochybnostech o sobě a smyslu svého konání utopím a jdu raději dělat něco jiného. Deník mi hodně dal a i něco vzal. Ale i za to jsem vděčná. Ukázalo se, že pokud jste sangvinik a hodně ukecanej, je skvělej nápad psát deník. Bezpečně se vypovídáte a nikoho z vás nebolí hlava. Ale taky se ukázalo, že pokud chcete přijít o přátele a příbuzné v co nejkratší době, je skvělej nápad psát deník. Protože každý se něco rád dozví o druhých, ale nikdo nečte rád o sobě. S vysokou pravděpodobností mnoho lidí nakrknete. 
Naposledy jsem si patlala deník, když mi bylo čtrnáct a já koukala po klukách a stěžovala si, že o mě není zájem. Už pár let jsem nepsala ani články, protože jsem už neměla chuť kohokoliv o čemkoliv přesvědčovat. Měla jsem pocit, že vše podstatné jsem už řekla a je čas mlčet. A teď jsem si každý večer sedla k počítači a do poslední chvíle nevěděla, o čem budu psát. Co taky chcete zapisovat, když se nic neděje? Nic nezažíváte, nikoho nepotkáváte... Milionkrát jsem s tím chtěla seknout. Ale pak jsem tu seděla celá unešená z mouder, která ze mě kolikrát vypadla a chechtala se (k velkému nepochopení a údivu celé rodiny) vlastním vtipům. 
Ale. Prostor, který teď získám, když nebudu každý večer trávit zuřivým hledáním synonym (dneska jsem se na to trošku vyprdla - slovo strach je tu asi milionkrát), věnuju psaní knihy o porodech. Už vím, jak se bude jmenovat. Paní inženýrko, tlačte! Nikdy bych do sebe neřekla, že se odhodlám. Vždyť to stejně nikoho nebude zajímat... "Jasně, Máro, my víme, zalez..." 
Svůj deník jsem psala, i když tankoval jen několik málo lidí a už od začátku jsem měla závazek, že budu pokračovat, i když ho nebude číst nikdo. A oni ho četli. Dokonce i muži! Pár lidí (né, možná i víc než dva) mě povzbuzovalo, ať pokračuju, že cítí to samé a já to umím pojmenovat. Vím, že témata nezmizí. Absurdita dnešních dní bude pokračovat a nový "normál" mi bude často skřípat jak písek mezi zuby. A třeba někdy sednu a zase něco zaznamenám...
Díky moc za vaší podporu a díky moc, že jsme spolu mohli strávit tuhle zvláštní dobu. Bylo mi ctí.
Covidu zmar!

Autor: Veronika Vojáčková | pondělí 10.5.2021 11:28 | karma článku: 18,75 | přečteno: 378x
  • Další články autora

Veronika Vojáčková

Deník Antivakserky 3 - Jak vyrobit vlnu

Máme tu další šílenou vlnu. Dosluhující ministr zdravotnictví Vojtěch povídal, že máme co dělat s pandemií neočkovaných. Vrchnost kroutí hlavami a narůstající počty nemocných připisuje nezodpovědnosti a neposlušnosti

19.11.2021 v 10:28 | Karma: 25,85 | Přečteno: 740x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 71 - Tančíme s Márou (přídavek)

Sedíme na trávě, ve stínu pod stromy. Kousek od nás leží mrtvý holub. Kuba do něj zkouší píchat klackem, ale Bětka ho po chvíli okřikuje, ať má taky trochu úcty k mrtvému tvorovi. "To je jako kdybys dloubal do dědy."

11.5.2021 v 11:29 | Karma: 16,28 | Přečteno: 349x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 69 - Kosočtverec

Sedm žen, tenké i tlusté, mladé i těsně před důchodem, mámy i nemámy, každá odjinud, každá jiná a přesto nás tolik spojuje. Nikdy jsem si nemyslela, že si budu rozumět s holkama. A navíc tolika najednou.

9.5.2021 v 11:28 | Karma: 14,68 | Přečteno: 415x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 68 - Nemít zdraví? Vadí!

Mám dvě pošty, na který se fakt bojim chodit. Třeboňskou a Budějovickou. Jsou tam totiž děsně protivný báby. Posledně mi jedna odmítla poslat balíček s knihama, protože do něj dokázala strčit prst. To jako vážně?

8.5.2021 v 13:40 | Karma: 14,76 | Přečteno: 464x | Diskuse| Společnost

Veronika Vojáčková

Deník z Če-chanu Den 67 - Mezi řádky

Čína hlásí za první čtvrtletí roku rekordní růst HDP o 18,2%. Dolarových miliardářů v zemi draka vloni přibylo hnedle 257, je jich už 878. Máme jim to přát, né závidět. Že jo. A tak jsme dali nejlidnatější zemi světa taky vydělat.

7.5.2021 v 12:12 | Karma: 15,80 | Přečteno: 348x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 72
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 392x
Rozhodla jsem se 1. března začít psát deník z lockdownu. Po vzoru čínské spisovatelky Fang Fang, která podávala report z desetimilionového Wu-chanu, který byl začátkem velkého průšvihu víc jak před rokem.

My, Češi, byli na jaře „best in covid“, od podzimu jsme tím velkým průšvihem pro změnu my. Konečně nejsme malí a bezvýznamní! Nemůžu podat objektivní, sociologickou sondu, protože jsme s rodinou prakticky už rok zavření doma. V chaloupce na jihu Čech, kam jsme se před 15 lety přestěhovali z Prahy.

Můžu jen napsat, jak tuto bezesporu významnou dějinnou etapu prožívám já.

Úžasnými ilustracemi můj deník provází naše 13 letá dcera Zůza.

Seznam rubrik